Reformatorisch Dagblad – 23 maart 2016

eerstepapuapiloot

Wamena. Voor het eerst in de geschiedenis heeft een piloot die afkomstig is uit Papoea de vliegopleiding afgerond waardoor hij zelfstandig kan vliegen in de binnenlanden van Papoea.

Uthony Wanimbo maakte gisteren na een opleidingstraject van 10 jaar zijn eerste vlucht als gezagvoerder. Vanuit Wamena vloog hij met een eenmotorig passagiers- en vrachtvliegtuig, een Pacific Aerospace P-750.
Dat toestel is geschikt om op te stijgen vanaf de vaak primitieve landingsstrips in het binnenland van Papoea.
Wanimbo vergezelde aan het begin van de training de Nederlandse zendingsvlieger Geerten Vreugdenhil en haalde daarna zijn vliegbrevet in de Verenigde Staten. Terug in Indonesië specialiseerde hij zich in het vliegen in de binnenlanden. Hij was al enige tijd tweede vlieger, maar is sinds gisteren de eerste Papoea die als gezagvoerder kan vliegen in de binnenlanden.
De opleiding van Wanimbo werd verzorgd door de Stichting Lentara, die in Papoea christelijke professionals opleidt op het gebied van de luchtvaart, onderwijs, maatschappelijke dienstverlening en gezondheidszorg. Het doel van de organisatie is volgens Elco van Burg van Lentara dat er uiteindelijk voldoende Papoea’s geschoold zijn om taken uit te voeren die nu nog veelal door westerlingen wordt uitgevoerd.
In een telefonische toelichting sprak Van Burg vanmorgen van een mijlpaal, “Jaren dachten velen: Papoea’s kunnen dit niet, piloot worden is te hoog gegrepen. Het is dan ook een enorme opsteker voor de mensen hier dat het toch gelukt is om iemand de opleiding te laten afronden.”
Volgen Van Burg zijn er op dit moment nog drie andere piloten in opleiding. Eén van hen volgt een vliegopleiding in Canada. De tweede heeft dat traject afgerond en hoopt op Lombok zijn brevet te halen om in Indonesië commercieel te mogen vliegen. De derde kandidaat hoopt binnenkort naar de Verenigde Staten te gaan om vlieglessen te nemen. Ook is er een vliegtuigmonteur in opleiding.
Lentara krijgt voor het opleiden van de lokale vliegers gedeeltelijk subsidie van de Indonesische overheid, aldus Van Burg. “De overige kosten betalen we door commerciële vluchten uit te voeren in Papoea en met giften.”
In tegenstelling tot zendingsorganisaties als MAF voert Lentara geen gesubsidieerde vluchten uit. De organisatie maakt gebruik van een vliegtuig dat geleased wordt. Volgens Van Burg is er een behoefte aan een tweede toestel.
Momenteel wordt bekeken of het mogelijk is om tegelijk met de komst van meer lokale vliegers de vloot uit te breiden.