Google vertaling:

 

Waren - versnelling van de Development Unit van de Papoea en West-Papoea (UP4B) is geen vervanging of een nieuw beleid van de speciale autonomie voor Papoea, maar de eenheid werd gevormd om verder aan te scherpen en de uitvoering van de speciale autonomie wet toezicht werd - echt gaat volgens de geest van de vorming van wetgeving - de wetgeving in de eerste , namelijk het bestaan ??van groeperingen, bescherming en empowerment van de inheemse Papoea's in alle aspecten van zowel de sociale en politieke leven, cultuur en economie.

Er wordt gezegd UP4B Chief luitenant-generaal (Ret) Bambang Darmono in UP4B socialisatie voor de bevolking en de regering in Waren Waropen dinsdag (27/3).
"Dit is niet nieuw, of de vervanging van Autonomy, maar UP4B is ondersteuning van de uitvoering van de speciale autonomie instrument, waarbij de functie is de coördinatie, facilitering, synchronisatie en het toezicht op de uitvoering van de speciale autonomie en inspanningen - inspanningen om de ontwikkeling te versnellen in Papua, niet de instelling zo UP4B uitvoering, dat wil zeggen, uitvoerende en motorische ontwikkeling in het gebied en het gebied blijft hoofd van de centrale bediening voor het programma ", aldus Bambang Darmono wanneer de uitnodiging van de gemeenschap en de lokale overheid om een ??verklaring Waropensch aanverwante instellingen bieden in pimpinnya het.
UP4B als een speciale eenheid onder de president onmiddellijk de opdracht om naar te kijken en het laatste nummer van de ontwikkeling in Papoea in kaart te brengen en dan te vinden en zo te formuleren het recht om uit de problemen dat wat gewenst is door de gemeenschap uit kunnen komen proberen, terwijl de activiteit of het programma is nog aan het werk door de uitvoerende macht, zo met dien verstande dat UP4B rechtstreeks gaat naar de uitvoering van een aantal activiteiten is het niet. "We zijn niet de uitvoerder of de uitvoerders, maar we kregen speciale bevoegdheid om ja of nee te zeggen tegen een programma of activiteit die de voorgestelde uitvoerende of een regio", benadrukte hij . Bambang Darmono een voorbeeld geven, bijvoorbeeld in Yapen Eilanden districten en de gemeenschap Waropeners klaagden dat het was bijna 40 jaar was er geen weg de ontwikkeling van infrastructuur in het bijzonder, als de omstandigheden in het veld op de juiste manier nodig hebt - echt echt in nood door de gemeenschap om perepatan ontwikkeling in het gebied, UP4B aan de verdieping van het probleem en proberen te achterhalen waar het probleem, en het blijkt uit de gesprekken met het ministerie van Openbare Werken, de remmers is dat er een indeling van de weg, of het nu de manier waarop de staat, provincie, district en zelfs aan de District. "Ik zeg tegen de minister van Openbare Werken enige tijd geleden, dat we de eerste partitie te negeren - septum indeling van de weg, dus wat het publiek wil snel kunnen worden beantwoord, zodat het centrum onmiddellijk moet voldoen aan de behoeften van de mensen, nadat hij de loop van de behandeling dan aangepast met de indeling weg, "aldus Bambang Darmono is een voorbeeld van een aantal nieuwe doorbraken en formuleringen die zij voorstellen aan het centrum voor de inspanningen om de ontwikkeling te versnellen in Papua, met name in Yapen Waropensch en eilanden.
Het andere ding is proberen door te breken op het idee door UP4B, is hoe je vooroordeel tegen de inheemse Papoea's pegusaha het rechts - rechts op het manifest en niet alleen op papier en discours, zodat het een officiële correspondentie aan de voorzitter heeft dat er uitzonderingen zijn op de oorspronkelijke ondernemers Papoea tegen de regels - de regels met betrekking tot de capaciteit van de inheemse Papoea-ondernemers, zodat ze kunnen ook deel mogen nemen aan enkele activiteiten, en zeker overtuigend UP4B aan te moedigen de lokale overheden en SKPD om meer mogelijkheden en uitlijningen te geven aan de oorspronkelijke ondernemers ook al zijn ze minder hebben - minder, maar blijven in het gebouw kunnen waarvan een tandem systeem om de reeds ondernemers.
"Wat moet er worden voorkomen is als de bestaande rooilijnen, al Papoea-ondernemers een project, maar het project is in verkoop weer, als dat gebeurt, hebben we allemaal dezelfde moeten zijn - dezelfde vermanen en te bestraffen werkgevers die het leuk vinden", aldus Bambang Darmono.
Voor ongeveer 1 uur Head UP4B uit te leggen waarom de centrale regering om de mensen de behoefte voelen om een ??speciale eenheid in UP4B de naam vast te stellen, zei toen de Speciale Autonomie wet wordt gegeven, is er de euforie dat de Autonomy oplossing voor de aspiraties van de "onafhankelijke" als krachtig te pleiten voor het, waar Autonomie als het is de geest van partijdigheid da kant van de inheemse Papoea's in de afgelopen 25 jaar.
"Al 25 jaar, Papoea-kan gelijk aan de oppervlakte - andere gebieden in Indonesië, Papua moet nog meer majau in de komende 25 jaar, omdat de bevolking is minder overvloedig, terwijl de rijkdom en mogelijkheden," zei hij
Dus volgens Bambang Darmono trefwoorden en de geest van de Speciale Autonomie is partijdigheid en de bescherming van de inheemse Papoea's in al zijn aspecten, de vraag is hoeveel van onze huidige vooroordeel tegen inheemse Papoea's? of zijn we het uitvoeren van de partijdigheid en vooringenomenheid? in het bijzonder voor 10 jaar in Papoea speciale autonomie uitgevoerd.
Om ervoor te zorgen en te controleren of de autonomie juist is - juist of niet gevelbeplating tegen de inheemse Papoea's, de centrale overheid de behoefte gevoeld om een ??speciale eenheid genaamd UP4B te leggen met de hoop van het versnellen van de ontwikkeling binnen het kader van de speciale autonomie in Papua waar - werkelijk aan het draaien op een systematische, planmatige en geïntegreerde .
"Er zijn twee benaderingen gebruikt door UP4B de sociaal-politieke en culturele en sociaal-economische, omdat we ons realiseren dat de problemen in Papoea is niet alleen sociaal-economische vraagstukken, maar er zijn ook politieke kwesties, juridische en mensenrechten, alsook cultuur en de culturele," Bambang zei overzicht dat de rol en taken UP4B waarvan er een toezicht en controle op de uitvoering van speciale autonomie Autonomie in overeenstemming met die geest in het begin - het begin, de partijdigheid en de partijdigheid van de Papoea's.
"Deze tijd kan niet ontkennen dat de essentie van de speciale autonomie ten gunste van de inheemse Papoea's niet gezien hebben voor echt, omdat alle nog steeds denken dat de speciale autonomie fondsen, maar de regering daadwerkelijk wil dat alle lijnen in de Papua hebben synergie te bevorderen en beschermen van de bevolking van Papua, variërend van de centrale overheid, lokale en zelfs prive-sector moet ook in het voordeel van de Papoea's ", zei hij.
UP4B hoofd dan op gewezen hoe de particuliere sector absorptie van arbeid Papoea's nog steeds zeer laag, dat is altijd een spanning die Papoea's arbeidsnormen niet de behoeften van de particuliere sector te voldoen.
"Niemand is dom of niemand is slim, die optreedt in Papua is de persoon of personen in bodohkan en dat in pintarkan", zei Chief UP4B.
Dus als de prive-sector zeggen dat Papoea's niet klaar zijn, betekent niet dat ze niet de kans gegeven, als een vorm van partijdigheid, wat betekent dat ze moeten worden voorbereid, dlatih, d begeleiding, en bereid zijn om de behoeften van de normen van het bedrijf te voldoen, dus het moet worden aangegeven in de rooilijnen concrete vormen zoals de bescherming en empowerment van de inheemse Papoea's. "Dus moeten hun studenten, getraind en voorbereid, als we het niet hebben gedaan blijft zeggen niet in staat Papoea's, of Papoea's dom, het is onbeleefd namen", aldus Chief UP4B.
Dus hij was te naïef om te zeggen dat de huidige speciale autonomie is mislukt en moet worden teruggestuurd, omdat hij niet eens 25 jaar, loopt al 10 jaar, als er problemen of kwesties die we moeten toegeven dat ja, er is vervorming, we geven het toe, zodat de vervormingen en problemen dat moet worden opgelost. "Instructie nummer 5 op de versnelling van de ontwikkeling in Papoea-kijk maar naar de sociaal-economische kwesties zijn er in Papua, en is niet in barengi Instructie van het agentschap of eenheid die toezicht houdt op, terwijl de presidentiële verordening. 53 Zie het probleem in Papoea en West-Papoea is niet alleen sociaal rechtvaardige economische, maar ook sociale en culturele politiek, en de behoefte aan een eenheid die toezicht houdt, zal UP4B worden vastgesteld ", aldus Bambang Darmono


Oorspronkelijke tekst:


UP4B Instrumen Pendukung,  Bukan Pengganti Otsus

 

Waren – Unit Percepatan Pembangunan Provinsi Papua dan Papua Barat (UP4B) bukanlah pengganti Otsus atau sebuah kebijakan baru terhadap Papua, namun unit ini dibentuk untuk lebih menajamkan dan mengawal agar pelaksanaan UU Otsus benar – benar berjalan sesuai  semangat pembentukan undang – undang tersebut pada awal mulanya, yakni adanya keberpihakan, perlindungan dan pemberdayaan orang asli Papua di segala aspek kehidupan baik sosial politik, budaya, dan ekonomi.
Hal tersebut dikatakan Kepala UP4B Letjen TNI (Pur) Bambang Darmono dalam sosialisasi UP4B di hadapan masyarakat dan pemerintah di Waren Kabupaten Waropen Selasa (27/3).
“ini bukan barang baru, atau pengganti Otsus, namun UP4B adalah instrumen pendukung terlaksananya Otsus, dimana fungsinya lebih kepada koordinasi, fasilitasi, sinkronisasi, dan pengawasan terhadap pelaksanaan Otsus dan upaya – upaya percepatan pembangunan di Papua, jadi UP4B bukan lembaga eksekusi, artinya, pelaksana dan motor pembangunan di daerah tetap kepala daerah dan kementerian untuk program dari pusat”, tegas Bambang Darmono ketika memenuhi undangan masyarakat dan Pemerintah Daerah Waropen untuk memberikan penjelasan terkait lembaga yang di pimpinnya itu.
UP4B sebagai unit khusus di bawah Presiden langsung diberi tugas untuk melihat dan memetakan persoalan lambatnya pembangunan di Papua dan selanjutnya mencoba mencari dan merumuskan formulasi yang pas untuk keluar dari masalah agar apa yang diinginkan oleh masyarakat bisa terwujud, sedangkan kegiatan atau program tersebut tetap di kerjakan oleh eksekutif, sehingga pemahaman bahwa UP4B akan turun langsung melakukan eksekusi terhadap sejumlah kegiatan tidaklah demikian adanya.”Kami bukan eksekutor atau pelaksana, tapi kami diberikan kewenangan khusus untuk mengatakan ya atau tidak terhadap suatu program atau kegiatan yang di usulkan eksekutif atau suatu daerah”, tegasnya. Bambang Darmono memberikan contoh, misalnya di kabupaten Kepulauan Yapen dan Waropen masyarakat mengeluhkan bahwa sudah hampir 40 tahun tidak ada pembangunan infrastruktur jalan khususnya, padahal kondisi di lapangan kebutuhan akan jalan tersebut benar – benar sangat di butuhkan oleh masyarakat untuk perepatan pembangunan di daerah tersebut, UP4B melakukan pendalaman masalah dan mencoba mencari permasalahannya dimana, dan ternyata dari hasil pembicaraan dengan Kementerian Pekerjaan Umum, penghambatnya adalah bahwa ada klasifikasi jalan, baik itu jalan negara, provinsi, kabupaten bahkan sampai Distrik. “Saya bilang ke Menteri PU beberapa waktu lalu, bahwa kita harus abaikan dulu sekat – sekat klasifikasi jalan tersebut, agar apa yang menjadi keinginan masyarakat bisa terjawab dengan cepat, jadi pusat harus segera menjawab kebutuhan rakyat, setelah jadi jalannya barulah perawatannya di sesuaikan dengan klasifikasi jalan tersebut”, kata Bambang Darmono mencontohkan beberapa terobosan dan formulasi baru yang mereka usulkan ke pusat untuk upaya percepatan pembangunan di Papua, khususnya di Waropen dan Kepulauan Yapen.
Hal lainnya yang coba di terobos dan di gagas oleh UP4B, adalah bagaimana supaya keberpihakan terhadap pegusaha asli Papua itu benar – benar di wujudkan dan bukan hanya sekedar diatas kertas dan wacana saja, sehingga pihaknya telah menyurat resmi kepada Presiden agar ada pengecualian terhadap pengusaha asli Papua terhadap aturan – aturan yang menyangkut  kapasitas pengusaha asli Papua sehingga mereka juga bisa ikut ambil bagian dalam beberapa kegiatan, dan sudah pasti secara persuasif UP4B mendorong kepada pemerintah daerah dan SKPD untuk lebih memberikan peluang dan keberpihakan kepada pengusaha asli meski mereka ada kurang – kurang, namun harus tetap di bina, salah satunya mungkin dengan sistem tandem kepada pengusaha yang sudah mapan.
“Yang perlu di cegah adalah apabila sudah ada keberpihakan, pengusaha asli Papua sudah mendapatkan proyek, tapi proyek tersebut di jual lagi, kalau yang terjadi seperti ini, mestinya kita semua harus sama – sama menegur dan memberikan sanksi kepada pengusaha yang seperti itu”, kata Bambang Darmono.
Selama kurang lebih 1 jam Kepala UP4B menjelaskan kepada masyarakat mengapa pemerintah pusat merasa perlu membentuk sebuah unit khusus yang di namai UP4B, menurutnya ketika UU Otsus di berikan, ada euforia bahwa Otsus adalah solusi atas aspirasi “merdeka” yang gencar di suarakan ketika itu, dimana semangat Otsus ketika itu adalah keberpihakan da pemihakan kepada orang asli Papua dalam kurun waktu 25 tahun ke depan.
“Agar 25 tahun ke depan, Papua bisa sama dengan daerah – daerah lainnya di Indonesia, bahkan semestinya Papua harus lebih majau dalam 25 tahun ke depan karena jumlah penduduknya yang sedikit sedangkan kekayaan dan potensinya melimpah,” katanya
Jadi menurut Bambang Darmono kata kunci dan semangat Otsus adalah pemihakan dan perlindungan terhadap orang asli Papua dalam segala aspek, Pertanyaannya seberapa besar keberpihakan kita saat ini terhadap orang asli Papua ? atau sudahkan kita melaksanakan keberpihakan dan pemihakan tersebut ? khususnya selama 10 tahun lebih Otsus dilaksanakan di Papua.
Untuk memastikan dan mengawasi apakah Otsus sudah benar – benar berpihak atau belum terhadap orang asli Papua, maka pemerintah pusat merasa perlu membentuk sebuah Unit khusus yang dinamai UP4B dengan harapan proses percepatan pembangunan dalam kerangka Otsus di Papua benar – benar berjalan secara sistematis, terencana dan terpadu.
“ada dua pendekatan yang di gunakan oleh UP4B yakni sosial politik dan budaya serta sosial ekonomi, karena kita menyadari bahwa persoalan di Papua bukan sekedar persoalan sosial ekonomi, namun juga ada persoalan politik, hukum dan HAM, serta budaya dan kultural”, kata Bambang menguraikan bahwa peran dan tugas UP4B salah satunya adalah pengawasan dan pengendalian terhadap pelaksanaan Otsus agar Otsus tetap berjalan sesuai semangatnya di awal – awal, yakni keberpihakan dan pemihakan terhadap orang asli Papua.
“saat ini tidak dapat di pungkiri, esensi Otsus yakni keberpihakan terhadap orang asli Papua belum terlihat secara nyata, karena semua masih berpikir bahwa Otsus adalah dana, tapi yang sebenarnya pemerintah inginkan semua lini di tanah Papua ini bersinergi untuk berpihak dan melindungi orang Papua, mulai dari pemerintah pusat, daerah bahkan sektor swasta juga harus berpihak pada orang asli Papua”, katanya.
Kepala UP4B lalu mencontohkan, bagaimana daya serap sektor swasta terhadap tenaga kerja asli Papua masih sangat rendah, dimana yang selalu menjadi alasan bahwa tenaga kerja asli Papua belum memenuhi standart kebutuhan sektor swasta.
“tidak ada orang yang bodoh atau tidak ada orang yang pintar, yang terjadi di Papua adalah orang yang di bodohkan dan atau orang yang di pintarkan”, kata Kepala UP4B.
Untuk itu apabila sektor swasta mengatakan bahwa orang Papua belum siap, bukan berarti mereka tidak diberikan kesempatan, sebagai bentuk keberpihakan, berarti mereka harus di persiapkan, dlatih, d bimbing, dan di siapkan sampai memenuhi standart kebutuhan di perusahaan, jadi keberpihakan itu harus ditunjukkan dalam bentuk kongkrit seperti perlindungan dan pemberdayaan orang asli Papua.”Jadi harusnya mereka di didik, dilatih, dan disiapkan untuk itu, kalau kita belum melakukan hal itu terus bilang orang Papua tidak mampu, atau orang Papua bodoh, itu kurang ajar namanya”, tandas Kepala UP4B.
Jadi menurutnya terlalu naif kalau saat ini dikatakan bahwa Otsus gagal dan harus dikembalikan, karena usianya belum genap 25 tahun, baru berjalan 10 tahunan, kalau ada masalah atau persoalan iya kita harus akui itu, ada distorsi, kita akui itu, jadi distorsi dan persoalan itulah yang harus di pecahkan. “Inpres Nomor 5 tentang Percepatan pembangunan di Papua hanya melihat persoalan sosial ekonomi saja yang ada di Papua, dan Inpres tersebut tidak di barengi dengan lembaga atau unit yang mengawasi, sedangkan Perpres No. 53 melihat persoalan di Papua dan Papua Barat bukan hanya sosial ekonomi saja, tapi juga sosial politik dan budaya, dan perlunya sebuah unit yang mengawasi, maka dibentuklah UP4B,” jelas Bambang Darmono