Google vertaling:
Waren - versnelling van de Development Unit van de Papoea en West-Papoea (UP4B) is geen vervanging of een nieuw beleid van de speciale autonomie voor Papoea, maar de eenheid werd gevormd om verder aan te scherpen en de uitvoering van de speciale autonomie wet toezicht werd - echt gaat volgens de geest van de vorming van wetgeving - de wetgeving in de eerste , namelijk het bestaan ??van groeperingen, bescherming en empowerment van de inheemse Papoea's in alle aspecten van zowel de sociale en politieke leven, cultuur en economie.
Er
wordt gezegd UP4B Chief luitenant-generaal (Ret) Bambang Darmono in UP4B
socialisatie voor de bevolking en de regering in Waren Waropen dinsdag
(27/3).
"Dit is niet nieuw, of de vervanging van Autonomy, maar UP4B is
ondersteuning van de uitvoering van de speciale autonomie instrument,
waarbij de functie is de coördinatie, facilitering, synchronisatie en
het toezicht op de uitvoering van de speciale autonomie en inspanningen -
inspanningen om de ontwikkeling te versnellen in Papua, niet de
instelling zo UP4B uitvoering, dat wil zeggen, uitvoerende en motorische
ontwikkeling in het gebied en het gebied blijft hoofd van de centrale
bediening voor het programma ", aldus Bambang Darmono wanneer de
uitnodiging van de gemeenschap en de lokale overheid om een ??verklaring
Waropensch aanverwante instellingen bieden in pimpinnya het.
UP4B als een speciale eenheid onder de president onmiddellijk de
opdracht om naar te kijken en het laatste nummer van de ontwikkeling in
Papoea in kaart te brengen en dan te vinden en zo te formuleren het
recht om uit de problemen dat wat gewenst is door de gemeenschap uit
kunnen komen proberen, terwijl de activiteit of het programma is nog aan
het werk door de uitvoerende macht, zo met dien verstande dat UP4B
rechtstreeks gaat naar de uitvoering van een aantal activiteiten is het
niet. "We zijn niet de uitvoerder of de uitvoerders, maar we kregen
speciale bevoegdheid om ja of nee te zeggen tegen een programma of
activiteit die de voorgestelde uitvoerende of een regio", benadrukte hij
. Bambang Darmono een voorbeeld geven, bijvoorbeeld in Yapen Eilanden
districten en de gemeenschap Waropeners klaagden dat het was bijna 40
jaar was er geen weg de ontwikkeling van infrastructuur in het
bijzonder, als de omstandigheden in het veld op de juiste manier nodig
hebt - echt echt in nood door de gemeenschap om perepatan ontwikkeling
in het gebied, UP4B aan de verdieping van het probleem en proberen te
achterhalen waar het probleem, en het blijkt uit de gesprekken met het
ministerie van Openbare Werken, de remmers is dat er een indeling van de
weg, of het nu de manier waarop de staat, provincie, district en zelfs
aan de District. "Ik zeg tegen de minister van Openbare Werken enige tijd geleden, dat
we de eerste partitie te negeren - septum indeling van de weg, dus wat
het publiek wil snel kunnen worden beantwoord, zodat het centrum
onmiddellijk moet voldoen aan de behoeften van de mensen, nadat hij de
loop van de behandeling dan aangepast met de indeling weg, "aldus
Bambang Darmono is een voorbeeld van een aantal nieuwe doorbraken en
formuleringen die zij voorstellen aan het centrum voor de inspanningen
om de ontwikkeling te versnellen in Papua, met name in Yapen Waropensch
en eilanden.
Het andere ding is proberen door te breken op het idee door UP4B, is
hoe je vooroordeel tegen de inheemse Papoea's pegusaha het rechts -
rechts op het manifest en niet alleen op papier en discours, zodat het
een officiële correspondentie aan de voorzitter heeft dat er
uitzonderingen zijn op de oorspronkelijke ondernemers Papoea tegen de
regels - de regels met betrekking tot de capaciteit van de inheemse
Papoea-ondernemers, zodat ze kunnen ook deel mogen nemen aan enkele
activiteiten, en zeker overtuigend UP4B aan te moedigen de lokale
overheden en SKPD om meer mogelijkheden en uitlijningen te geven aan de
oorspronkelijke ondernemers ook al zijn ze minder hebben - minder, maar
blijven in het gebouw kunnen waarvan een tandem systeem om de reeds
ondernemers.
"Wat moet er worden voorkomen is als de bestaande rooilijnen, al
Papoea-ondernemers een project, maar het project is in verkoop weer, als
dat gebeurt, hebben we allemaal dezelfde moeten zijn - dezelfde
vermanen en te bestraffen werkgevers die het leuk vinden", aldus Bambang
Darmono.
Voor ongeveer 1 uur Head UP4B uit te leggen waarom de centrale regering
om de mensen de behoefte voelen om een ??speciale eenheid in UP4B de
naam vast te stellen, zei toen de Speciale Autonomie wet wordt gegeven,
is er de euforie dat de Autonomy oplossing voor de aspiraties van de
"onafhankelijke" als krachtig te pleiten voor het, waar Autonomie als
het is de geest van partijdigheid da kant van de inheemse Papoea's in de
afgelopen 25 jaar.
"Al 25 jaar, Papoea-kan gelijk aan de oppervlakte - andere gebieden in
Indonesië, Papua moet nog meer majau in de komende 25 jaar, omdat de
bevolking is minder overvloedig, terwijl de rijkdom en mogelijkheden,"
zei hij
Dus volgens Bambang Darmono trefwoorden en de geest van de Speciale
Autonomie is partijdigheid en de bescherming van de inheemse Papoea's in
al zijn aspecten, de vraag is hoeveel van onze huidige vooroordeel
tegen inheemse Papoea's? of zijn we het uitvoeren van de partijdigheid en vooringenomenheid? in het bijzonder voor 10 jaar in Papoea speciale autonomie uitgevoerd.
Om ervoor te zorgen en te controleren of de autonomie juist is - juist
of niet gevelbeplating tegen de inheemse Papoea's, de centrale overheid
de behoefte gevoeld om een ??speciale eenheid genaamd UP4B te leggen met
de hoop van het versnellen van de ontwikkeling binnen het kader van de
speciale autonomie in Papua waar - werkelijk aan het draaien op een
systematische, planmatige en geïntegreerde .
"Er zijn twee benaderingen gebruikt door UP4B de sociaal-politieke en
culturele en sociaal-economische, omdat we ons realiseren dat de
problemen in Papoea is niet alleen sociaal-economische vraagstukken,
maar er zijn ook politieke kwesties, juridische en mensenrechten, alsook
cultuur en de culturele," Bambang zei overzicht dat de rol en taken
UP4B waarvan er een toezicht en controle op de uitvoering van speciale
autonomie Autonomie in overeenstemming met die geest in het begin - het
begin, de partijdigheid en de partijdigheid van de Papoea's.
"Deze tijd kan niet ontkennen dat de essentie van de speciale autonomie
ten gunste van de inheemse Papoea's niet gezien hebben voor echt, omdat
alle nog steeds denken dat de speciale autonomie fondsen, maar de
regering daadwerkelijk wil dat alle lijnen in de Papua hebben synergie
te bevorderen en beschermen van de bevolking van Papua, variërend van de
centrale overheid, lokale en zelfs prive-sector moet ook in het
voordeel van de Papoea's ", zei hij.
UP4B hoofd dan op gewezen hoe de particuliere sector absorptie van
arbeid Papoea's nog steeds zeer laag, dat is altijd een spanning die
Papoea's arbeidsnormen niet de behoeften van de particuliere sector te
voldoen.
"Niemand is dom of niemand is slim, die optreedt in Papua is de persoon
of personen in bodohkan en dat in pintarkan", zei Chief UP4B.
Dus als de prive-sector zeggen dat Papoea's niet klaar zijn, betekent
niet dat ze niet de kans gegeven, als een vorm van partijdigheid, wat
betekent dat ze moeten worden voorbereid, dlatih, d begeleiding, en
bereid zijn om de behoeften van de normen van het bedrijf te voldoen,
dus het moet worden aangegeven in de rooilijnen concrete vormen zoals de
bescherming en empowerment van de inheemse Papoea's. "Dus moeten hun
studenten, getraind en voorbereid, als we het niet hebben gedaan blijft
zeggen niet in staat Papoea's, of Papoea's dom, het is onbeleefd namen",
aldus Chief UP4B.
Dus hij was te naïef om te zeggen dat de huidige speciale autonomie is
mislukt en moet worden teruggestuurd, omdat hij niet eens 25 jaar, loopt
al 10 jaar, als er problemen of kwesties die we moeten toegeven dat ja,
er is vervorming, we geven het toe, zodat de vervormingen en problemen
dat moet worden opgelost. "Instructie nummer 5 op de versnelling van de ontwikkeling in
Papoea-kijk maar naar de sociaal-economische kwesties zijn er in Papua,
en is niet in barengi Instructie van het agentschap of eenheid die
toezicht houdt op, terwijl de presidentiële verordening. 53 Zie het probleem in Papoea en West-Papoea is niet alleen sociaal
rechtvaardige economische, maar ook sociale en culturele politiek, en de
behoefte aan een eenheid die toezicht houdt, zal UP4B worden
vastgesteld ", aldus Bambang Darmono
Oorspronkelijke tekst:
UP4B Instrumen Pendukung, Bukan Pengganti Otsus
Waren – Unit Percepatan Pembangunan Provinsi Papua
dan Papua Barat (UP4B) bukanlah pengganti Otsus atau sebuah kebijakan
baru terhadap Papua, namun unit ini dibentuk untuk lebih menajamkan dan
mengawal agar pelaksanaan UU Otsus benar – benar berjalan sesuai
semangat pembentukan undang – undang tersebut pada awal mulanya, yakni
adanya keberpihakan, perlindungan dan pemberdayaan orang asli Papua di
segala aspek kehidupan baik sosial politik, budaya, dan ekonomi.
Hal
tersebut dikatakan Kepala UP4B Letjen TNI (Pur) Bambang Darmono dalam
sosialisasi UP4B di hadapan masyarakat dan pemerintah di Waren Kabupaten
Waropen Selasa (27/3).
“ini bukan barang baru, atau pengganti Otsus,
namun UP4B adalah instrumen pendukung terlaksananya Otsus, dimana
fungsinya lebih kepada koordinasi, fasilitasi, sinkronisasi, dan
pengawasan terhadap pelaksanaan Otsus dan upaya – upaya percepatan
pembangunan di Papua, jadi UP4B bukan lembaga eksekusi, artinya,
pelaksana dan motor pembangunan di daerah tetap kepala daerah dan
kementerian untuk program dari pusat”, tegas Bambang Darmono ketika
memenuhi undangan masyarakat dan Pemerintah Daerah Waropen untuk
memberikan penjelasan terkait lembaga yang di pimpinnya itu.
UP4B
sebagai unit khusus di bawah Presiden langsung diberi tugas untuk
melihat dan memetakan persoalan lambatnya pembangunan di Papua dan
selanjutnya mencoba mencari dan merumuskan formulasi yang pas untuk
keluar dari masalah agar apa yang diinginkan oleh masyarakat bisa
terwujud, sedangkan kegiatan atau program tersebut tetap di kerjakan
oleh eksekutif, sehingga pemahaman bahwa UP4B akan turun langsung
melakukan eksekusi terhadap sejumlah kegiatan tidaklah demikian
adanya.”Kami bukan eksekutor atau pelaksana, tapi kami diberikan
kewenangan khusus untuk mengatakan ya atau tidak terhadap suatu program
atau kegiatan yang di usulkan eksekutif atau suatu daerah”, tegasnya.
Bambang Darmono memberikan contoh, misalnya di kabupaten Kepulauan Yapen
dan Waropen masyarakat mengeluhkan bahwa sudah hampir 40 tahun tidak
ada pembangunan infrastruktur jalan khususnya, padahal kondisi di
lapangan kebutuhan akan jalan tersebut benar – benar sangat di butuhkan
oleh masyarakat untuk perepatan pembangunan di daerah tersebut, UP4B
melakukan pendalaman masalah dan mencoba mencari permasalahannya dimana,
dan ternyata dari hasil pembicaraan dengan Kementerian Pekerjaan Umum,
penghambatnya adalah bahwa ada klasifikasi jalan, baik itu jalan negara,
provinsi, kabupaten bahkan sampai Distrik. “Saya bilang ke Menteri PU
beberapa waktu lalu, bahwa kita harus abaikan dulu sekat – sekat
klasifikasi jalan tersebut, agar apa yang menjadi keinginan masyarakat
bisa terjawab dengan cepat, jadi pusat harus segera menjawab kebutuhan
rakyat, setelah jadi jalannya barulah perawatannya di sesuaikan dengan
klasifikasi jalan tersebut”, kata Bambang Darmono mencontohkan beberapa
terobosan dan formulasi baru yang mereka usulkan ke pusat untuk upaya
percepatan pembangunan di Papua, khususnya di Waropen dan Kepulauan
Yapen.
Hal lainnya yang coba di terobos dan di gagas oleh UP4B,
adalah bagaimana supaya keberpihakan terhadap pegusaha asli Papua itu
benar – benar di wujudkan dan bukan hanya sekedar diatas kertas dan
wacana saja, sehingga pihaknya telah menyurat resmi kepada Presiden agar
ada pengecualian terhadap pengusaha asli Papua terhadap aturan – aturan
yang menyangkut kapasitas pengusaha asli Papua sehingga mereka juga
bisa ikut ambil bagian dalam beberapa kegiatan, dan sudah pasti secara
persuasif UP4B mendorong kepada pemerintah daerah dan SKPD untuk lebih
memberikan peluang dan keberpihakan kepada pengusaha asli meski mereka
ada kurang – kurang, namun harus tetap di bina, salah satunya mungkin
dengan sistem tandem kepada pengusaha yang sudah mapan.
“Yang perlu
di cegah adalah apabila sudah ada keberpihakan, pengusaha asli Papua
sudah mendapatkan proyek, tapi proyek tersebut di jual lagi, kalau yang
terjadi seperti ini, mestinya kita semua harus sama – sama menegur dan
memberikan sanksi kepada pengusaha yang seperti itu”, kata Bambang
Darmono.
Selama kurang lebih 1 jam Kepala UP4B menjelaskan kepada
masyarakat mengapa pemerintah pusat merasa perlu membentuk sebuah unit
khusus yang di namai UP4B, menurutnya ketika UU Otsus di berikan, ada
euforia bahwa Otsus adalah solusi atas aspirasi “merdeka” yang gencar di
suarakan ketika itu, dimana semangat Otsus ketika itu adalah
keberpihakan da pemihakan kepada orang asli Papua dalam kurun waktu 25
tahun ke depan.
“Agar 25 tahun ke depan, Papua bisa sama dengan
daerah – daerah lainnya di Indonesia, bahkan semestinya Papua harus
lebih majau dalam 25 tahun ke depan karena jumlah penduduknya yang
sedikit sedangkan kekayaan dan potensinya melimpah,” katanya
Jadi
menurut Bambang Darmono kata kunci dan semangat Otsus adalah pemihakan
dan perlindungan terhadap orang asli Papua dalam segala aspek,
Pertanyaannya seberapa besar keberpihakan kita saat ini terhadap orang
asli Papua ? atau sudahkan kita melaksanakan keberpihakan dan pemihakan
tersebut ? khususnya selama 10 tahun lebih Otsus dilaksanakan di Papua.
Untuk
memastikan dan mengawasi apakah Otsus sudah benar – benar berpihak atau
belum terhadap orang asli Papua, maka pemerintah pusat merasa perlu
membentuk sebuah Unit khusus yang dinamai UP4B dengan harapan proses
percepatan pembangunan dalam kerangka Otsus di Papua benar – benar
berjalan secara sistematis, terencana dan terpadu.
“ada dua
pendekatan yang di gunakan oleh UP4B yakni sosial politik dan budaya
serta sosial ekonomi, karena kita menyadari bahwa persoalan di Papua
bukan sekedar persoalan sosial ekonomi, namun juga ada persoalan
politik, hukum dan HAM, serta budaya dan kultural”, kata Bambang
menguraikan bahwa peran dan tugas UP4B salah satunya adalah pengawasan
dan pengendalian terhadap pelaksanaan Otsus agar Otsus tetap berjalan
sesuai semangatnya di awal – awal, yakni keberpihakan dan pemihakan
terhadap orang asli Papua.
“saat ini tidak dapat di pungkiri, esensi
Otsus yakni keberpihakan terhadap orang asli Papua belum terlihat secara
nyata, karena semua masih berpikir bahwa Otsus adalah dana, tapi yang
sebenarnya pemerintah inginkan semua lini di tanah Papua ini bersinergi
untuk berpihak dan melindungi orang Papua, mulai dari pemerintah pusat,
daerah bahkan sektor swasta juga harus berpihak pada orang asli Papua”,
katanya.
Kepala UP4B lalu mencontohkan, bagaimana daya serap sektor
swasta terhadap tenaga kerja asli Papua masih sangat rendah, dimana yang
selalu menjadi alasan bahwa tenaga kerja asli Papua belum memenuhi
standart kebutuhan sektor swasta.
“tidak ada orang yang bodoh atau
tidak ada orang yang pintar, yang terjadi di Papua adalah orang yang di
bodohkan dan atau orang yang di pintarkan”, kata Kepala UP4B.
Untuk
itu apabila sektor swasta mengatakan bahwa orang Papua belum siap, bukan
berarti mereka tidak diberikan kesempatan, sebagai bentuk keberpihakan,
berarti mereka harus di persiapkan, dlatih, d bimbing, dan di siapkan
sampai memenuhi standart kebutuhan di perusahaan, jadi keberpihakan itu
harus ditunjukkan dalam bentuk kongkrit seperti perlindungan dan
pemberdayaan orang asli Papua.”Jadi harusnya mereka di didik, dilatih,
dan disiapkan untuk itu, kalau kita belum melakukan hal itu terus bilang
orang Papua tidak mampu, atau orang Papua bodoh, itu kurang ajar
namanya”, tandas Kepala UP4B.
Jadi menurutnya terlalu naif kalau saat
ini dikatakan bahwa Otsus gagal dan harus dikembalikan, karena usianya
belum genap 25 tahun, baru berjalan 10 tahunan, kalau ada masalah atau
persoalan iya kita harus akui itu, ada distorsi, kita akui itu, jadi
distorsi dan persoalan itulah yang harus di pecahkan. “Inpres Nomor 5
tentang Percepatan pembangunan di Papua hanya melihat persoalan sosial
ekonomi saja yang ada di Papua, dan Inpres tersebut tidak di barengi
dengan lembaga atau unit yang mengawasi, sedangkan Perpres No. 53
melihat persoalan di Papua dan Papua Barat bukan hanya sosial ekonomi
saja, tapi juga sosial politik dan budaya, dan perlunya sebuah unit yang
mengawasi, maka dibentuklah UP4B,” jelas Bambang Darmono