Google vertaling:

Selectie van de dialoog tussen overheid 2012 door de Gouverneur in Papoea GKI synode

 

Om de problemen te onderzoeken en oplossingen te vinden voor de verkiezing van de gouverneur en vice-gouverneur van Papoea, Papoea dat de perceptie van variatie in de bevolking van Papoea-triggers, Papua GKI Synode heeft een openbare dialoog Pilgub provincie Papoea in 2012. Wat is geopenbaard in de dagelijkse dialoog?.

Ahmad rapporten Jainuri - Papoea-Stars

Para narasumber dialog

Het dialoogvenster bron

Dialoog die werd gehouden in de Hall High School of Theology (STT) GKI, in Padang Bulan, Abepura District, met het thema van de vrede en de rechten van de Papoea-land van de democratie het volk van Papua, presenteert vier bronnen, namelijk een voormalig lid van de MRP, Hanna Hikoyabi, juridische deskundigen uit Uncen, prof. dr. M Hetaria, ds. dr. MTH Mawene, en voorzitter van de GKI Synode, Albert Yoku, en vijf panelleden uit de academische wereld en jongerenorganisaties gemodereerd door Amir Siregar.
Aan de voorzijde van 60 van de deelnemer deelnemers aan de dialoog van de verschillende elementen van beide religies en organisaties, waaronder de douane, zijn er enkele interessante punten onthuld presentatoren.
Onder hen zijn gerelateerd Perdasus nr. 6 van 2011, die de verkiezing van de gouverneur en vice-gouverneur van Papoea regelt.
Prof Dr M Hetaria bevestigde dat de uitvoering van de speciale autonomie in Perdasi en Perdasus, hoewel er ook enkele erkende dat de uitvoering moet worden gebaseerd op overheidsregulering. "Maar meestal is er in Perdasi en Perdasus," tagasnya.
Perdasus het, legde uit dat als een wederzijdse overeenkomst tussen de uitvoerende macht (regering) en wetgevende (vertegenwoordiger van de mensen in de DPRP). Dus dat alle partijen in Papua zou moeten zijn onderdanig en gehoorzaam aan de Perdasus.
Zo Perdasus nr. 6 wordt gebruikt als basis voor een open inschrijving DPRP potentiële gouverneur en vice-gouverneur van Papoea, is geldig en afdwingbaar. Er zijn problemen die zich voordoen in verband met wetgeving die de wortel van het probleem, namelijk de ambivalentie tussen de twee wetten zegt. Namelijk Wet nr. 21 van 2001 over de speciale autonomie in Papua, artikel 7, paragraaf 1a van de taken en bevoegdheden van de DPRP, om gezag te geven aan de DPRP tot de verkiezing van gouverneur en vice-gouverneur van Papoea te implementeren. Maar aan de andere kant, Wet nr. 15 van 2001 over de algemene verkiezingen electorale mandaten van de Commissie voor het uitvoeren van de gouverneur en vice-gouverneur.
Verder legde uit dat de vraag of de selectie door de DPRP of rechtstreeks door het volk, hij moet worden is door het volk. Het is na te denken over de uitvoering van de Daad van Vrije Keuze uitgevoerd door vertegenwoordigers van de bevolking van Papoea, Papoea grote ergernis van de meeste mensen tot nu toe.
"Spijt dat hetzelfde geldt voor de resultaten van de algemene verkiezingen in de leeftijd van de nieuwe orde en langs de oude orde," zei hij.
Hij nodigde alle partijen om ambivsalensi Papua eindigen met Papoea-het bevorderen van het recht van mensen om beslissingen te nemen direct over wie wel en verdient als zijn leider.
En om te ontleden of te elimineren ambivalentie, zowel sprekers en panelleden hetzelfde zeggen, namelijk de noodzaak om te gaan zitten met de DPRP en het KPU.
Dialoog over de bijeenroeping, de voorzitter van de GKI Synode, Albert Yoku verslaggevers bij elkaar op de zijlijn van de rest, zei dat de dialoog had moeten zijn hoe u de beste oplossing te vinden, in het bijzonder hoe de Papoea Land van Vrede die door religieuze leiders gelanceerd in 2001, blijft zijn ziel en geest voor de volledige stand van de ontwikkeling in Papoea
"Inclusief het gehele selectieproces gouverneur, vice-gouverneurs, regenten, vice-regenten, burgemeesters en Tweede Kamer in het ganse land van Papua," zei hij.
Als het proces is in de problemen, zoals de lopende Pilgub die bang zijn dat het een waarde of een slecht precedent voor de mensen in Papua aan de manier waarop mensen gebruik maken van hun stemrecht en het deelnemen aan het bepalen van de toekomst leiding te zijn, creëerde een verklaring die zij hoopte van niet apathisch, sceptisch over verkiezing van de gouverneur en luitenant-gouverneur op het moment zal komen.
"De kerk hoopt dat alle mensen in Papoea zullen hun stemrecht te gebruiken, en bidden dat alle processen worden afgehandeld door de DPRP, MRP als het verificatieproces zou kunnen zijn dat we respecteren de speciale autonomie wet werd ingevoerd", zegt hij hoopte.
Zodat het een beroep op de Commissie dat u zich niet houden aan wet nr. 32 en nr. 15, maar de Commissie ook respecteert Perdasus nr. 6. "Dus na gecontroleerd door de DPRP en de MRP, de verkiezingscommissie die gaf 217 lotnummers.
"KPU die menyelenggaraka het stemproces voor de gouverneurs en vice-presidenten in Papua te produceren," zei hij.
Ook een beroep op de rijksoverheid, in het bijzonder de minister van Binnenlandse Zaken en de centrale kiescommissie, om de regels of de speciale autonomie te eerbiedigen, en perdasus kehususan nummer 6, die de verkiezingen organiseert in Papoea.
In het dialoogvenster, zal hij worden gegeven aan de regering van Papoea-provincie, DPRP, MRP en de Commissie ter beoordeling bij de uitvoering van de volgende Pilgub.
Zelfs zeggen, onofficiële gesprekken was verschenen, dat de religieuze leiders in Papua yanga zal het direct leveren aan de centrale regering, in het bijzonder aan de president. "Om de minister van Binnenlandse Zaken en voorzitter van de Commissie in het midden menajalankan regering in Papua te overzien," legde hij uit.
Dat komt omdat, het ziet aanwijzingen dat het beleid van de wetgeving die tot ambivalente aanwijzingen van wantrouwen van de mensen op de centrale overheid geleid door het Ministerie van Binnenlandse Zaken, en het wantrouwen van de mensen bij de volgende verkiezingen.

Oorspronkelijke tekst:

Dari Dialog Publik Pemilihan Gubernur Provinsi Papua 2012 oleh Sinode GKI di Tanah Papua

Ambivalensi Undang-Undang Jadi Persoalan Krusial

 

Guna mencermati permasalahan dan mencari solusi atas proses pemilihan gubernur Papua dan wakil gubernur Papua yang memicu persepsi beragam di masyarakat Papua, Sinode GKI Papua menggelar Dialog Publik Pilgub Provinsi Papua 2012. Apa saja yang terungkap dalam dialog sehari tersebut?.

Laporan Ahmad Jainuri – Bintang Papua

Dialog yang digelar di Aula Sekolah Tinggi Theologia (STT) GKI, di Padang Bulan, Distrik Abepura, dengan thema Papua tanah damai dan hak demokrasi rakyat Papua, menghadirkan empat narasumber, yakni mantan anggota MRP, Hanna Hikoyabi, pakar hukum dari Uncen, Prof DR M Hetaria,  Pdt Dr MTh Mawene, dan Ketua Sinode GKI, Albert Yoku, serta 5 panelis dari akademisi maupun organisasi pemuda yang dimoderatori Amir Siregar.
Di depan peserta 60-an peserta dialog dari berbagai elemen, baik agama maupun organisasi, termasuk kalangan adat, ada beberapa poin menarik yang diungkapkan pemateri.
Diantaranya adalah terkait Perdasus  Nomor 6 Tahun 2011 yang mengatur tentang pemilihan Gubernur dan wakil Gubernur Papua.
Ditegaskan Prof DR M Hetaria bahwa perangkat pelaksanaan Otsus, ada di Perdasi dan Perdasus, meski diakui ada sebagian yang pelaksanaannya harus didasarkan pada Peraturan Pemerintah. “Tapi sebagian besar ada di Perdasi dan Perdasus,” tagasnya.
Perdasus tersebut, diterangkan bahwa sebagai satu kesepakatan bersama antara eksekutif (Pemerintah) dan legislatif (wakil rakyat di DPRP). Sehingga semua pihak di Papua harus tunduk dan patuh terhadap Perdasus tersebut.
Sehingga, Perdasus Nomor  6 yang dipakai sebagai landasan pihak DPRP untuk membuka pendaftaran bakal calon gubernur dan wakil gubernur Papua, adalah sah dan berkekuatan hukum. Ada masalah yang muncul terkait peraturan perundang-undangan yang dikatakannya sebagai akar persoalan, yakni Ambivalensi diantara dua UU. Yakni UU Nomor 21 Tahun 2001 tentang Otsus di Papua, pasal 7 ayat 1a tentang tugas dan wewenang DPRP, memberikan kewenangan pada DPRP untuk melaksanakan pemilihan gubernur dan wakil gubernur Papua. Namun pada pihak lain, UU No 15 Tahun 2001 tentang  pemilihan umum mengamanatkan KPU untuk melaksanakan pemilihan gubernur dan wakil gubernur.
Diterangkan lebih lanjut bahwa masalah pemilihan apakah oleh DPRP atau secara langsung oleh rakyat, menurutnya sebaiknya adalah langsung oleh rakyat. Hal itu bercermin pada pelaksanaan Pepera yang dilakukan oleh perwakilan rakyat Papua, disesali sebagian rakyat Papua sampai sekarang.
“Sesalan yang sama juga terjadi atas hasil-hasil Pemilihan Umum di zaman orde baru dan orde lama terdahulu,” ujarnya.
Sehingga ia mengajak semua pihak di Papua untuk mengakhiri ambivsalensi tersebut dengan mengedepankan hak rakyat Papua untuk mengambil keputusan secara langsung atas siapa yang layak dan pantas menjadi pemimpinnya.
Dan untuk membedah atau menghilangkan ambivalensi tersebut, baik narasumber maupun panelis berpendapat sama, yakni diperlukannya untuk duduk bersama antara DPRP dan KPU.
Tentang dialog yang digelarnya, Ketua Sinode GKI, Albert Yoku saat ditemui wartawan di sela-sela istirahat, mengatakan, dialog tersebut dimaksudkan untuk bagaimana mencari solusi terbaik, terutama bagaimana Papua Tanah Damai yang sudah dicanangkan pemimpin-pemimpin agama pada tahun 2001, itu tetap menjadi jiwa dan roh untuk seluruh keadaan pembangunan di Tanah Papua
“Termasuk seluruh proses-proses pemilihan gubernur, wakil gubernur, bupati, wakil bupati, walikota dan DPR di seluruh tanah Papua,” ungkapnya.
Apabila proses tersebut sedang bermasalah, seperti Pilgub yang sedang berlangsung yang dikhawatirkan akan menjadi satu nilai atau preseden buruk bagi rakyat di Tanah Papua untuk bagaimana rakyat menggunakan hak pilihnya dan turut berperan serta menentukan pimpinannya di masa depan, pihaknya berharap tidak tercipta pernyataan apatis, skeptic terhadap pemilihan gubernur dan wakil gubernur pada waktu yang akan datang.
“Gereja berharap bahwa semua rakyat di tanah Papua akan menggunakan hak pilihnya, dan mendoakan supaya semua proses yang ditangani oleh DPRP, MRP sebagai proses verifikasi itu bisa itu kita hormati dalam undang-undang Otsus yang sedang dilaksanakan,” harapnya.
Sehingga pihaknya menghimbau supaya KPU untuk tidak bertahan diri menggunakan UU No 32 dan No 15, tetapi KPU juga menghormati Perdasus Nomor 6. “Supaya setelah diverifikasi oleh DPRP dan MRP, maka KPU lah yang 217 memberi nomor undian.
“KPU lah yang menyelenggaraka proses pemungutan suara sampai menghasilkan gubenur dan wakil gubernur di Tanah Papua,” tegasnya.
Pihaknya juga menghimbau kepada pemerintah pusat, khususnya Mendagri dan KPU Pusat, supaya menghormati peraturan atau undang-undang Otsus, dan perdasus nomor 6 yang merupakan kehususan penyelenggaraan Pemilu di Papua.
Tentang hasil dialog, menurutnya akan diberikan kepada pemerintah Provinsi Papua, DPRP, MRP dan KPU sebagai bahan pertimbangan dalam pelaksanaan Pilgub mendatang.
Bahkan dikatakan, sempat muncul perbincangan tidak resmi, bahwa pimpinan-pimpinan agama yanga ada di Papua akan menyampaikan ini langsung ke Pemerintah Pusat, terutama kepada presiden. “Supaya presiden mengawasi Mendagri dan KPU pusat di dalam menajalankan pemerintahan di Tanah Papua,” jelasnya.
Hal itu karena, pihaknya melihat indikasi bahwa kebijakan perundangan yang ambivalen memunculkan indikasi ketidakpercayaan rakyat pada pemerintah pusat melalui mendagri, dan ketidakpercayaan rakyat pada penyelenggaraan Pemilu kedepan.